Sanacija klizišta Dubravci na državnoj cesti DC3
Završeni su radovi sanacije klizišta Dubravci na državnoj cesti DC3, dionica 012 u km 4+400, Karlovačka županija za koje smo proveli inženjerskogeološke i geotehničke istraživačke radove te izradili glavni i izvedbeni projekt sanacije klizišta.
Kod izvođenja radova proveli smo i kompletan nadzor nad radovima sanacije koji je obuhvatio analizu i provjeru stanja na terenu te prilagodbu projektnog rješenja.
Predmetna lokacija je klizište Dubravci, koje se nalazi zapadno od naselja Dubravci, na državnoj cesti DC3, dionica 012 u km 4+400, Karlovačka županija. Prometnica DC3 se na istraživanom dijelu dionice proteže u generalnom smjeru sjeverozapad-jugoistok te prolazi poprečno na prirodnu padinu nagiba cca 25° prema jugozapadu. Trasa prometnice je izvedena djelomičnim zasijecanjem i djelomičnim nasipavanjem postojećeg terena, čime su formirani zasjeci uz lijevi rub prometnice te nasipi uz desni rub prometnice. Postojeći nasipi i zasjeci su prije sanacije bili nezaštićeni, bez izvedenih potpornih konstrukcija. U sklopu lijevog ruba prometnice bili su prisutni neuređeni kanali za odvodnju oborinskih voda, koji su istu preusmjeravali prema postojećem betonskom propustu. Na postojećoj prometnici bili su utvrđeni mnogobrojni slojevi asfalta te sanirane pukotine koje su ukazivale na sustavno klizanje materijala kroz duže razdoblje. Nadmorske visine terena se kreću od cca. od 175,0-191,0 m n.m., dok se nadmorske visine prometnice unutar zahvata kreću od cca. 185,0-190,0 m n.m.
Potres na Banovini 28. i 29. prosinca 2020. doprinio je aktiviranju klizanja već potencijalno nestabilnog materijala navedene prometnice te uzrokovao otvaranje pukotine vertikalne visine od cca 3,5 m. Nakon izlaska na teren utvrđeno je daljnje napredovanje klizišta u vidu dodatnih slijeganja materijala već otvorene pukotine, novih vlačnih pukotina na asfaltu, napredovanje akumulacije u smjeru jugozapada, procjeđivanje vode u dnu akumulacije, jaružanje terena te nagnuto drveće.
Geotehnička istraživanja i ispitivanja
Za potrebu izrade građevinskog (geotehnički dio) glavnog i izvedbenog projekta sanacije klizišta provedeni su inženjerskogeološki i geotehnički istraživački radovi koji su uključivali:
- Geološku i geotehničku prospekcije terena
- Istraživačko bušenje
- Inženjerskogeološko kartiranje terena i determinaciju bušaćih jezgri
- Ispitivanja standardnim prodiranjem (SPT)
- Laboratorijska ispitivanja uzoraka
- Obrade podataka ranijih istraživanja
Mjere sanacije
U sklopu sanacije klizišta Dubravci na državnoj cesti DC3, dionica 012 u km 4+400, predviđeni su radovi u svrhu povećanja globalne stabilnosti padine, izvedba sustava oborinske odvodnje i rekonstrukcija prometnice.
Sanacija klizišta je obuhvatila izvedbu slijedećih mjera sanacije:
– izvedba pilotske stijene od armiranobetonskih bušenih pilota
– izvedba sustava oborinske odvodnje
– rekonstrukcija prometnice
Prije početka radova pristupilo se uklanjanju postojeće čelične odbojne ograde te uklanjanju vegetacije, grmlja i drveća na mjestu budućeg zahvata. Nakon izvršenog čišćenja izvedeno je iskolčenje i označavanje pozicija mjera zaštite pokosa (visinsko i položajno) na osnovu podataka iz projekta.
U svrhu osiguranja središnjeg dijela klizišta izvedena je pilotska stijena od armiranobetonskih bušenih pilota duljine L=10,0 m u dva reda na osnom razmaku od 2,50 m u uzdužnom i poprečnom smjeru. Nakon izvedbe pilota izveden je sloj od mehanički stabiliziranog zrnatog kamenog materijala granulacije Ø0-63 mm, debljine 75,0 cm. Unutar kamenog materijala ugrađena je geomreža.
U sljedećoj fazi radova izvedena je gabionska potporna konstrukcija sa zategama za potrebu osiguranja središnjeg dijela klizišta. Gabionski koševi sa zategama dimenzija 1,0 x 1,0 x 2,0 m izvedeni su u pet redova. Duljina zatege od stražnjeg lica gabionskog koša iznosi 3,0 m te je izvršeno polaganje geotekstila na stražnje lice gabiona.
U svrhu osiguranja bokova klizišta izvedena je pilotska stijena od armiranobetonskih bušenih pilota duljine L=10,0 m u jednom redu na osnom razmaku od 2,25 m. Nakon izvedbe pilota izvedena je armiranobetonska naglavna greda dimenzija 0,50×0,80 m, od betona razreda tlačne čvrstoće C 30/37.
Izvedba sustava oborinske odvodnje uključivala je polaganje drenažne PVC cijevi nazivnog promjera DN 250 mm iza gabionske potporne konstrukcije sa zategama, ugradnju kamenog drenažnog materijala granulacije 4-32 mm oko drenažne cijevi, oblaganje drenažnog materijala geotekstilom, izvedbu propusta ugradnjom betonske cijevi nazivnog promjera DN 800 mm te izvedbu ispusta propusta ugradnjom betonskih kanalica u svrhu odvođenja oborinske vode iz zone klizišta.
U sklopu rekonstrukcije kolnika prometnice izvršeno je rezanje i uklanjanje asfaltnih slojeva postojećeg kolnika, iskop postojeće kolničke konstrukcije, polaganje geotekstila na dno iskopa, izradu sloja zamjene od kamenog materijala, izradu nosivog sloja kolnika, izradu nosivog i habajućeg sloja asfaltnog zastora, ugradnju čelične odbojne ograde sa južne strane prometnice te izvedbu horizontalne prometne signalizacije.
Tijekom izvođenja radova izvršeno je ispitivanje integriteta pilota (PIT – pile integrity test) na svim izvedenim pilotima. Na predmetnom klizištu (središnji dio i bokovi klizišta) izvedeno je sveukupno 54 pilota.
U sklopu rekonstrukcije kolnika prometnice izvršeno je rezanje i uklanjanje asfaltnih slojeva postojećeg kolnika, iskop postojeće kolničke konstrukcije, polaganje geotekstila na dno iskopa, izradu sloja zamjene od kamenog materijala, izradu nosivog sloja kolnika, izradu nosivog i habajućeg sloja asfaltnog zastora, ugradnju čelične odbojne ograde sa južne strane prometnice te izvedbu horizontalne prometne signalizacije.
Tijekom izvođenja radova izvršeno je ispitivanje integriteta pilota (PIT – pile integrity test) na svim izvedenim pilotima. Na predmetnom klizištu (središnji dio i bokovi klizišta) izvedeno je sveukupno 54 pilota.
Zaključak
Na predmetnoj lokaciji izvođenje radova trajalo je otprilike 4 mjeseca te su radovi izvedeni unutar ugovornog roka, sukladno ugovornim obvezama. Radovi su izvedeni u skladu s ugovornim troškovnikom i zahtjevima Investitora.
Pročitajte više: Sanacija klizišta Brebornica na državnoj cesti DC1