Sanacija klizišta Brebornica na državnoj cesti DC1
Završeni su radovi sanacije klizišta Brebornica na državnoj cesti DC1, dionica 011 u km 4+500 u Karlovačkoj županiji za koje smo proveli inženjerskogeološke i geotehničke istraživačke radove te izradili glavni i izvedbeni projekt sanacije klizišta.
Prilikom izvođenja radova proveli smo i kompletan nadzor nad radovima sanacije koji je obuhvatio analizu i provjeru stanja na terenu te prilagodbu projektnog rješenja.
Klizište Brebornica nalazi se jugozapadno od naselja Brebornica, na državnoj cesti DC1, dionica 011 u km 4+500. Prometnica DC1 se na istraživanom dijelu dionice proteže u generalnom smjeru sjeveroistok-jugozapad. Trasa prometnice je izvedena nasipavanjem postojećeg terena, čime su formirani nasipi uz njen lijevi i desni rub. Postojeći nasipi su prije sanacije bili nezaštićeni, bez izvedenih potpornih konstrukcija. U sklopu desnog ruba prometnice bili su prisutni neuređeni kanali za odvodnju oborinskih voda, koji su istu preusmjeravali prema postojećem betonskom propustu. Nadmorske visine terena se kreću od cca. od 155,0-165,0 m n.m., dok se nadmorske visine prometnice unutar zahvata kreću oko cca. 165,0 m n.m.
Potres na Banovini 28. i 29. prosinca 2020. doprinio je aktiviranju klizanja već potencijalno nestabilnog materijala navedene prometnice te uzrokovao otvaranje pukotine vertikalne visine od cca 2,0 m. Nakon izlaska na teren utvrđeno je daljnje napredovanje klizišta u vidu dodatnih slijeganja materijala, napredovanje akumulacije u smjeru jugoistoka, procjeđivanje vode u dnu akumulacije, jaružanje terena te nagnuto drveće.
Geotehnička istraživanja i ispitivanja
Za potrebu izrade glavnog i izvedbenog projekta sanacije klizišta proveli smo inženjerskogeološke i geotehničke istraživačke radove koji su uključivali:
- Geološku i geotehničku prospekciju terena
- Istraživačko bušenje
- Inženjerskogeološko kartiranje terena i determinaciju bušaćih jezgri
- Ispitivanja standardnim prodiranjem (SPT)
- Laboratorijska ispitivanja uzoraka
- Obradu podataka ranijih istraživanja
Mjere sanacije
U sklopu projekta sanacije klizišta Brebornica na državnoj cesti DC1, dionica 011 u km 4+500, predvidjeli smo radove u svrhu povećanja globalne stabilnosti padine, izvedba sustava oborinske odvodnje i rekonstrukciju prometnice. Sanacija klizišta je obuhvatila izvedbu slijedećih mjera sanacije:
– izvedbu pilotske stijene od armiranobetonskih bušenih pilota
– izvedbu sustava oborinske odvodnje
– rekonstrukciju prometnice
Prije početka radova pristupilo se uklanjanju postojeće čelične odbojne ograde te uklanjanju vegetacije, grmlja i drveća na mjestu budućeg zahvata.
Nakon izvršenog čišćenja izvedeno je iskolčenje i označavanje pozicija mjera zaštite pokosa (visinsko i položajno) na osnovu podataka iz projekta.
U svrhu osiguranja klizišta izvedena je pilotska stijena od armiranobetonskih bušenih pilota duljine L=8,0 m u jednom redu na osnom razmaku od 2,0 m te armiranobetonska naglavnica od betona razreda tlačne čvrstoće C 30/37. Nakon izvedbe pilotske stijene izvedeno je nasipavanje kamenim materijalom iza armiranobetonske naglavnice te nasipavanje miješanim materijalom iz iskopa ispred armiranobetonske naglavnice.
Izvedba sustava oborinske odvodnje uključivala je polaganje drenažne PVC cijevi nazivnog promjera DN 250 mm iza armiranobetonske naglavnice, ugradnju kamenog drenažnog materijala granulacije 4-32 mm oko drenažne cijevi, oblaganje drenažnog materijala geotekstilom, izvedbu ispusta odvodnje iz propusta ugradnjom kamenih blokova u betonu, izvedbu armiranobetonskog ulijevnog okna na sjeveroj strani prometnice te ugradnju betonskih kanalica sa obje strane prometnice u svrhu odvođenja oborinske vode iz zone klizišta.
U sklopu rekonstrukcije kolnika prometnice izvršeno je rezanje i uklanjanje asfaltnih slojeva postojećeg kolnika, iskop postojeće kolničke konstrukcije, polaganje geotekstila na dno iskopa, izradu sloja zamjene od kamenog materijala, izradu nosivog sloja kolnika, izradu nosivog i habajućeg sloja asfaltnog zastora, ugradnju čelične odbojne ograde sa obje strane prometnice te izvedbu horizontalne prometne signalizacije.
U svrhu provedbe praćenja pomaka tijekom sanacije prometnice ugrađena su dva inklinometra duljine L=12,0 m. Inklinometrima je predviđeno je ukupno deset mjerenja (jedno mjerenje svaka tri mjeseca).
Zaključak
Na predmetnoj lokaciji izvođenje radova trajalo je otprilike 2 mjeseca te su radovi izvedeni unutar ugovornog roka, sukladno ugovornim obvezama. Radovi su izvedeni u skladu s ugovornim troškovnikom i zahtjevima Investitora.