Zaštita pokosa na dijelu državne ceste D66, dionica 003, od km 15+000 do km 23+000
Zaštita pokosa na dijelu državne ceste D66, dionica 003, od km 15+000 do km 23+000 za koje smo proveli inženjerskogeološke i geotehničke istraživačke radove te izradili glavni i izvedbeni projekt zaštite pokosa je završena.
Također smo proveli i projektantski nadzor nad radovima zaštite koji je obuhvatio analizu i provjeru stanja na terenu.
Predmetna dionica državne ceste D66 se proteže od naselja Brseč na jugu do naselja Mošćenička Draga na sjeveru, duž istočne padine grebena Učke. Postojeća prometnica je izvedena dijelom nasipavanjem i većim dijelom zasijecanjem u postojeći teren. Zasijecanjem su otvoreni brojni pokosi visine do 16,0 m. Predmetni pokosi se nalaze pretežno na lijevoj strani prometnice, subvertikalni su do strmog nagiba prema jugu, jugoistoku, istoku i sjeveroistoku, pretežno su ogoljeli (neobrašteni), sa lokalnim biljnim pokrivačem.
Izvođenje radova započelo je u studenom 2019. godine te je završeno u travnju 2020. godine. Izvedena je zaštita ukupne dionice predmetne prometnice predviđene projektnom dokumentacijom. Predmetna dionica sanirana je u duljini od 7,6 km.
Geotehnička istraživanja i ispitivanja
Za potrebu izrade građevinskog (geotehnički dio) glavnog i izvedbenog projekta zaštite pokosa proveli smo inženjerskogeološko kartiranje, kategorizaciju pokosa, geološku prospekciju šireg područja, geotehničku prospekciju lokacije te obradu podataka ranijih istraživanja.
Geotehnički i inženjerskogeološki radovi provedeni su u svibnju i lipnju 2018. godine.
Mjere zaštite
U sklopu zaštite pokosa predviđeni su radovi u svrhu povećanja stabilnosti pokosa i zaštite od odrona. Osiguranje pokosa je obuhvatilo ugradnju slijedećih mjera zaštite:
- uklanjanje nestabilnih blokova
- podzidavanje nestabilnih dijelova pokosa
- štapna sidra
- štapna samobušiva sidra
- zaštitna mreža
- zaštitna mreža ojačana čeličnom užadi
- zaštita pokosa mlaznim betonom
- ugradnja barijere za zaštitu od osulina
Prije početka radova na zaštiti pokosa prisupilo se njezinom čišćenju od vegetacije, crvenice, kamenja i olabavljenih blokova mase do 50,0 kg (ispuhavanjem zrakom pod pritiskom i kavanjem).
Na pozicijama P-01_L i P-02_D uočene su nestabilnosti u vidu odrona blokova olabavljenih bioerozijom i atmosferilijama, obujma cca do 0,5 m3. Zaštita je izvedena postavljanjem zaštitne pocinčane dvostrukouvijene heksagonalne žičane mreže Tip 8×10. Mreža je dodatno učvršćena betonskim utezima na svojemu dnu. Utezi su izrađeni od betona razreda tlačne čvrstoće C 25/30, dimenzija 30x30x10 cm.
Na poziciji P-33b_L uočene su nestabilnosti u vidu odrona blokova olabavljenih bioerozijom i atmosferilijama te odrona blokova u prevjesu, obujma cca do 1,0 m3. Zaštita je izvedena uklanjanjem nestabilnih blokova te postavljanjem zaštitne pocinčane dvostrukouvijene heksagonalne žičane mreže Tip 8×10. Mreža je dodatno učvršćena betonskim utezima na svojemu dnu. Utezi su izrađeni od betona razreda tlačne čvrstoće C 25/30, dimenzija 30x30x10 cm.
Na poziciji P-10_L uočene su nestabilnosti u vidu odrona blokova olabavljenih bioerozijom i atmosferilijama obujma cca do 0,5 m3 te prevrtanja i odrona stijenske mase u prevjesu, obujma cca do 5,0 m3. Zaštita je izvedena podzidavanjem nestabilnih dijelova pokosa te ugradnjom odbojnika New Jersey uz rub prometnice.
Na poziciji P-14c_L uočene su nestabilnosti u vidu odrona blokova olabavljenih bioerozijom i atmosferilijama obujma cca do 0,5 m3 te planarnih slomovi, prevrtanja i odrona stijenske mase u prevjesu većeg obujma. Zaštita je izvedena ugradnjom štapnih sidara promjera 32 mm, duljine L=3,0 m te postavljanjem zaštitne mreže i čelične užadi. Ugrađena je pocinčana dvostrukouvijena heksagonalna žičana mreža Tip 8×10 dodatno ojačana čeličnom užadi promjera Ø 12,0 mm. Čelična užad se postavlja dijagonalno u oba smjera te vertikalno, a prihvaća se za posebno oblikovane podložne ploče sidara.
Na poziciji P-27c_L uočene su nestabilnosti u vidu odrona blokova olabavljenih bioerozijom i atmosferilijama obujma cca do 1,0 m3 te planarnih slomovi, prevrtanja i odrona stijenske mase u prevjesu većeg obujma. Zaštita dijela pokosa je izvedena ugradnjom štapnih sidara promjera 32 mm, duljine L=3,0 m. Osim sidara, ugrađena je i zaštitna mreža i čelična užad. Ugrađena je pocinčana dvostrukouvijena heksagonalna žičana mreža Tip 8×10 dodatno ojačana čeličnom užadi promjera Ø 12,0 mm. Čelična užad se postavlja dijagonalno u oba smjera te vertikalno, a prihvaća se za posebno oblikovane podložne ploče sidara.
Tijekom izvođenja i vršenog projektantskog nadzora, nakon uklanjanja vegetacije te boljim uvidom u stanje na terenu utvrđeno je da se na dijelu pokosa sa prisutnom visokom padinom lokacija osigura ugradnjom barijere za zaštitu od osulina. Barijera je izvedena kao zaštita od pada manjih nestabilnih blokova sa vrha padine, ugrađena je barijera za zaštitu od osulina visine H=1,85 m i duljine L=35,0 m.
Na poziciji P-27b_L uočene su nestabilnosti u vidu erozije i osipanja dijelova stijenske mase te odrona blokova u prevjesu. Zaštita pokosa je izvedena ugradnjom mlaznog betona i armaturne mreže te ugradnjom samobušivih sidara promjera 32 mm, duljine L=3,0 m. Mlazni beton ugrađuje se u dva sloja debljine po 5,0 cm, između kojih se postavljaju armaturne mreže Q 188 u jednom sloju. Radi eliminacije eventualnog hidrostatskog pritiska iza mlaznog betona izvode se procjednice duljine L=2,0 m od perforiranih cijevi od tvrdog PVC ili sličnog materijala minimalnog promjera 50,0 mm.
Zaključak
Na predmetnoj dionici izvođenje radova trajalo je otprilike 5 mjeseci te su radovi izvedeni unutar ugovornog roka, sukladno ugovornim obvezama. Radovi su izvedeni u skladu s ugovornim troškovnikom i zahtjevima Investitora. Izvedena je zaštita ukupne dionice predmetne prometnice predviđene projektnom dokumentacijom. Prilikom odabira mjera zaštite nastojali smo u što manjoj mjeri koristiti mlazni beton kako bismo sanirani pokos što bolje uklopili u prirodni okoliš. Predmetna dionica sanirana je u duljini od 7,6 km.
Pročitajte više: Zaštitne mreže, Barijere za zaštitu od odrona