Sanacija tunela Kupjak
Kako je izgledala sanacija tunela Kupjak?
Prisjećamo se jednog našeg zanimljivog projekta na tunelu Kupjak koji se nalazi na željezničkoj pruzi M202 Zagreb GK – Rijeka. Mjesto Kupjak ime je dobilo po obližnjem Kupjačkom vrhu ispod kojeg izvire rječica Kupica, a zanimljivo je da na svijetu postoje četiri mjesta sličnog naziva: dva u Afganistanu, jedan u Iranu i jedan u Hrvatskoj.
Još jedna zanimljivost je da je kupjački tunel u duljini od 1222,70 m kao najveći izazov na pruzi Karlovac – Rijeka, probijen 1872 godine, a 1949. otvorena je i željeznička postaja Kupjak.
Uslijed postojeće hidrogeološke barijere glinenih slojeva u razdoblju povećanih oborina došlo je do urušavanja desnog predusjeka tunela, te se 7. travnja 2011. dogodila teška željeznička nesreća zbog odronjenog kamenog zida.
Pristupili smo izradi projekta “Sanacija tunela Kupjak” u cilju osiguravanja i provjeravanja stabilnosti cijelog predusjeka i ulaznog portala željezničkog tunela Kupjak. Prvo smo započeli s geotehničkim istraživanjima i ispitivanjima, nakon kojih smo izradili projekt sanacije ulaznog portala i predusjeka tunela.
U svrhu izrade ovog projekta izvedene su četiri istražne bušotine ukupne duljine 34,0 m. Bušotine su poslužile za utvrđivanje geotehničkih i inženjerskogeoloških značajki lokacije, a bušenje se izvodilo kontinuiranim jezgrovanjem po cijeloj dubini.
Sanacija predusjeka izvedena je na sljedeći način:
Desni predusjek:
Sanacija je izvršena izvedbom armiranobetonskog zida, ugradnjom samobušivih sidara duljine od 3,0 do 9,0 m.
Lijevi predusjek:
Na lijevom predusjeku ugrađena su sidra duljine od 3 do 12 m, a postojeći kameni zid zaštićen je nosivom mrežom.
Za sanaciju čeonog pokosa ugrađena su samobušiva sidra duljine 3,0 i 4,5 m, a postojeća kamena obloga zaštićena je nosivim mrežama.
Sanacija tunela izvršena je mlaznim betonom i sidrima. Tijekom izvedbe radova i faze eksploatacije, izvršena su mjerenja i opažanja izvedenih mjera.