Projekt osiguranja građevnih jama – Glamping, Fužine
U mjestu Fužine, uz jugozapadnu obalu jezera Bajer planirana je izgradnja glamping kampa. Budući kompleks sastojat će se od 15 smještajnih jedinica, centralne građevine te garaže. Zahvat se planira na novoformiranoj građevnoj čestici jedinstvene površine od oko 12 000 m2.
Opis zahvata
U sklopu zahvata predviđena je izgradnja 15 glamping smještajnih jedinica, centralnog objekta sa popratnim sadržajima recepcije, wellnessa, bazena, bara, prostora za konferencije te ukopane garaže sa 39 parkirnih mjesta. Glavni projekt glamping kampa potpisuje arhitektonski ured AO16 iz Rijeke.
Za potrebe izgradnje dijela navedenih objekata nužno je izvesti iskop postojećeg terena dubine do cca 15,0 m (garaža), 8,0 m (centralni objekt) i 2,60 m (ukopane smještajne jedinice) te osigurati privremene građevne jame.
Geotehnička istraživanja i ispitivanja
Za potrebu izrade projekta osiguranja privremenih građevnih jama provedeni su inženjerskogeološki i geotehnički istraživački radovi koji su se sastojali od inženjerskogeološke i geotehničke prospekcije lokacije, istraživačkog bušenja s jezgrovanjem, determinacije bušaćih jezgri, ispitivanja standardnim prodiranjem (SPT), geofizičkih ispitivanja, laboratorijskih ispitivanja uzoraka te obrade podataka ranijih istraživanja. Temeljem provedenih istraživačkih radova utvrđeno je da predmetnu lokaciju izgrađuju naslage pokrivača (deluvij / eluvij) koji se prostire iznad stijenske podloge od klastita (srednje trošna stijenska masa).
Osiguranje građevnih jama
S obzirom na prostorna ograničenja te geometrijske i geološke karakteristike terena na lokaciji predmetnih objekata (garaža, centralni objekt, ukopane smještajne jedinice), utvrđeno je kako se građevna jama za centralni objekt (dubina 8,0 m) te građevne jame za ukopane smještajne jedinice (dubina 2,60 m) mogu izvesti iskopom u stabilnoj geometriji unutar pokrivača (1V:1H, 1V:1,25H) bez dodatnih mjera osiguranja, dok se građevna jama za garažu (dubina 15,0 m) mora izvesti unutar stijenske podloge i pokrivača uz dodatno osiguranje.
Osiguranje građevne jame za garažu podijeljeno je u ukupno pet zona pri čemu su granice zona definirane geometrijom iskopa ovisno o prostornim ograničenjima. Općenito, s obzirom na veličinu zahvata, mjere osiguranja iskopa predviđene su na dijelovima jame gdje prostorno nije moguće izvesti iskop u stabilnoj geometriji (iskop u nagibu 2V:1H u stijenskoj masi te iskop u nagibu 1V:1H i 1V:1,50H u pokrivaču).
Na dijelu iskopa unutar pokrivača gdje prostorno nije moguće osigurati iskop u stabilnoj geometriji, predviđeno je osiguranje strmijeg iskopa (iskop u nagibima 1,50V:1H i 3V:1H) izvedbom čavlanog tla. Čavlano tlo se izvodi ugradnjom samobušivih sidara promjera 38,0 mm, duljine 4,0, 6,0 i 8,0 m, nosivosti 35,0 tona na generalnom rasteru 2,0 x 1,75 m. Usporedno sa ugradnjom samobušivih sidara predviđena je ugradnja mlaznog betona u tri sloja debljine po 5,0 cm između kojih se postavlja armaturna mreža Q-257 u dva sloja.
Na dijelu građevne iskopa unutar stijenske mase klastita predviđeno je osiguranje vertikalnog iskopa ugradnjom samobušivih sidara promjera 38,0 mm, duljine 4,0, 6,0 i 8,0 m, nosivosti 35,0 tona na generalnom rasteru 2,25 x 2,50 m, u kombinaciji s mlaznim betonom koji se ugrađuje u tri sloja debljine po 5,0 cm između kojih se postavlja armaturna mreža Q-257 u dva sloja.
Zaključak
Tijekom izvedbe iskopa i osiguranja građevne jame za garažu potrebno je provoditi kontinuirani geotehnički nadzor, inženjerskogeološko kartiranje te monitoring pomaka građevne jame. Mjerna oprema kojom će se provoditi monitoring sastoji se od geodetskih mjernih točaka (predviđeno 5 komada duž građevne jame).
Odabranim konceptom zaštite građevne jame (čavlano tlo unutar pokrivača te sidrenje stijenske mase na većem rasteru) osigurana je globalna stabilnost iskopa ukupne visine do 15,0 m te značajno smanjenje ukupne količine iskopanog materijala s obzirom na veliku tlocrtnu površinu buduće garaže i nepovoljan nagib terena na lokaciji.
Pročitajte više: Projekti osiguranja građevnih jama