Ispitivanje integriteta pilota

Ispitivanje integriteta pilota

Što je ispitivanje integriteta pilota?

 

Ispitivanje integriteta pilota (PIT – Pile integrity test, eng.) služi za određivanje cjelovitosti pojedinačnoga vertikalnog ili kosog pilota mjerenjem i analizom brzine (potrebno) i sile (opcionalno) odziva pilota uzrokovanog udarcem alata (ručnog čekića ili slično) duž osi pilota i okomito na površinu glave pilota.

Ispitivanje integriteta pilota koje norma ASTM D5882 naziva Low strain impact integrity test je uobičajena nedestruktivna metoda ispitivanja za procjenu integriteta pilota i/ili duljine pilota. Ispitivanje integriteta pilota može se koristiti za forenzičke procjene postojećih pilota ili za osiguranje kvalitete u novim konstrukcijama.

Low strain impact integrity pruža podatke o ubrzanju ili brzini i sili (opcionalno) na vitkim konstrukcijskim elementima (stupovi, zabijeni betonski piloti, bušeni betonski piloti, čelični piloti ispunjeni betonom, drveni piloti, itd.).

Ova metoda je najpogodnija za pune betonske presjeke i ima ograničenu primjenu za šuplje čelične pilote i H pilote. Rezultati ispitivanja se mogu koristiti za procjenu površine poprečnog presjeka i duljine pilota, integriteta i kontinuiteta pilota kao i konzistencije materijala pilota. Ova metoda procjene je približna te pruža brz i jednostavan način za procjenu velikog broja pilota u jednom radnom danu.

 

Oprema za ispitivanje integriteta pilota

Slika 1. Oprema za ispitivanje integriteta pilota

 

Kako se provodi ispitivanje integriteta pilota?

 

Površina glave pilota mora biti pristupačna, iznad razine vode te čista od lošeg betona, tla ili drugog stranog materijala. Bilo koja vrsta onečišćenja mora se ukloniti (koristeći brusilicu) kako bi se postigla čvrsta površina betona. Ovaj korak je toliko važan jer senzor i beton moraju biti u čvrstom kontaktu.

Mjesto senzora treba biti dalje od rubova pilota. Ispitivanje integriteta pilota treba provesti najranije 7 dana nakon ugradnje betona.

Čekić koristi se za udaranje vrha pilota. Pretvarač mora biti sposoban za detektiranje i bilježenje reflektiranog eha na vrhu pilota. U tu svrhu mogu se upotrijebiti pretvornici ubrzanja, brzine ili pomaka. Udaljenost između mjesta udara i senzora ne smije biti veća od 300 mm. Nekoliko udara se primjenjuje na vrhu pilota. Reflektirani val (eho) se bilježi za svaki pojedini udar.

Primarni udarni val koji putuje duž duljine pilota se reflektira od dna pilota radi promjene gustoće između betona i temeljnog tla. Međutim, ako pilot ima bilo kakve defekte ili diskontinuitete unutar svoje duljine, pojavit će se  sekundarne refleksije koji će biti dodane povratnom signalu.

 

Tipični reflektogrami

Slika 2. Tipični reflektogrami

 

Koje informacije pruža ispitivanje integriteta pilota?

 

Ispitivanje integriteta pilota pruža informacije o:

 

  • Kontinuitetu pilota
  • Defektima kao što su pukotine
  • Suženju poprečnog presjeka
  • Promjenama poprečnog presjeka
  • Približnoj duljini pilota (osim ako je pilot jako dugačak ili je trenje po plaštu veliko)
Ispitivanje integriteta pilota - defekti pilota

Slika 3. Ispitivanje integriteta pilota – defekti pilota

 

Tipičan zapis brzine

Slika 4. Tipičan zapis brzine koji upućuje na ozbiljno oštećen ili puknut pilot

 

Ograničenja ispitivanja integriteta pilota

 

Ispitivanje integriteta pilota pruža informacije o homogenosti betona, iako test ima određena ograničenja:

 

  • Ispitivanje integriteta pilota se ne može izvoditi preko naglavnice pilota.
  • Ne daje informacije o nosivosti pilota.
  • Ispitivanje trebaju provoditi osobe sa iskustvom u metodi i sposobne za interpretaciju rezultata.
  • Ispitivanje nije učinkovito na pilotima s vrlo promjenjivim poprečnim presjecima.
  • Nije učinkovito pri procjeni presjeka pilota ispod pukotina koje se protežu kroz cijeli poprečni presjek pilota.

PRETPLATITE SE NA NAŠ NEWSLETTER!

Budite prvi koji će dobiti najnovije obavijesti i ekskluzivni sadržaj direktno u svoj inbox.