10 megaprojekata kroz povijest
Svuda oko nas nalaze se nevjerojatni projekti za koje je teško zamisliti da ih je izgradila ljudska ruka. Možemo slobodno reći da su to svojevrsna graditeljska svjetska čuda.
Od najvećeg do najvišeg projekata na svijetu u području građevinskog inženjerstva.
Svi su oni izgrađeni zbog neke svrhe: možda zbog zaštite, transporta ili luksuza. U svakom pogledu, građevinsko inženjerstvo je iznimno napredovalo i omogućilo stvaranje tih čuda.
U blogu donosimo neke od najvećih i najsloženijih inženjerskih projekata u svijetu koji neprestano impresioniraju i inspiriraju mnoge generacije diljem svijeta.
1. Kineski zid
Kineski zid najduži je zid na svijetu. Izrađen je od kamena, cigle, zbijene zemlje, drveta i drugih materijala. Proteže se otprilike 21.196 kilometara od istoka prema zapadu Kine s visinom od 5-8 metara. Kineski zid ima vrlo dugu povijest, čak više od 2.300 godina. Izgrađen je kako bi zaštitio kineske države i carstva od napada i invazija raznih nomadskih grupa euroazijskih stepa.

2. Velika piramida u Gizi
Velika piramida najviša je rukom rađena građevina u povijesti (oko 3.800 godina). Piramida je izgrađena kao grobnica faraona Kufua stoga se još zove i „Kufuova piramida“. Ova građevina je napravljena od 2,3 milijuna kamenih blokova, težine od 2 do 30 tona, te nekih blokova koji teže preko 50 tona. Unutar Velike piramide nalaze se tri komore: prva se nalazi u samoj podlozi, druga je Queen’s Chamber, a treća je King’s Chamber. Piramida je izvorno bila prekrivena kamenim pločama (izrađenim od visoko poliranog vapnenca). Ova kamena ploča reflektirala je sunčevo svjetlo i davala piramidi nevjerovatan sjaj. Na koji način su piramide izgrađene, još uvijek nije u potpunosti poznato. Najvjerovatnija teorija je da su Egipćani vukli blokove iz kamenoloma na lijevoj strani Nila i prevozili čamcima na drugu stranu odakle ih je druga grupa ljudi vukla do mjesta gdje se gradila piramida.
3. Brooklynski most
Brooklynski most je najduži viseći most u New Yorku i jedan je od najstarijih mostova u Sjedinjenim Državama. Povezuje gradske četvrti Manhattana i Brooklyna, preko rijeke East River. Most je dugačak 486.3 m te je ujedno i prvi konstrukcijski čelično-žičani ovješeni most.
Majstorsko djelo Ivana Augusta Roeblinga, kojeg je završio njegov sin Washington Roebling, gradio se od 1869. do 1883. godine. Tornjevi mosta gradili su se korištenjem eksploziva i opasnim podvodnim komorama, “kesonima” koji su se spuštali na dno rijeke. Komore su se punile tlakom u koje su ulazili radnici kako bi kopali sedimente.

4. Panamski kanal
Jedan od najvećih i najtežih inženjerskih projekata ikada, Panamski kanal, je 51 milju (82 km) dugačak umjetni kanal u Panami. Povezuje Atlantski i Tihi ocean, omogućujući brodovima prolaz između Sjeverne i Južne Amerike umjesto prolaska oko najjužnijeg vrha Južne Amerike (rta Horn), skrativši putovanje za 15.000 km. Kanal se sastoji od 17 umjetnih jezera, nekoliko umjetnih kanala i tri kompleta ustava. Ustave su izgrađene sa zapornicama koje služe za gravitaciju, podizanje i smanjenje razine vode. Postoje tri ustave duž kanalskog puta koje dižu brodove 85 metara iznad razine mora, do jezera Gatún stvorenog u sredini. Cijeli pogon pokreće električna energija koja prolazi kroz kontrolnu ploču.

5. Neboder u Dubaju – Burj Khalifa
Burj Khalifa je najviša je građevina na svijetu, ukupne visine impresivnih 829,8 m. Neboder je središte većeg razvoja koji uključuje stanove, dućane i uredske prostore. Izgradnja nebodera započela je 2004. godine, a završila pet godina kasnije 2009. godine vanjskim uređenjem. Primarna struktura je armiranobetonska konstrukcija. Konstrukcija građevine se sastoji od 211.200 tona betona, a temeljna konstrukcija se sastoji od 145 betonskih pilota na dubini preko 72 metara. Ukupna težina građevine procijenjuje se na 450.000 tona.

6. Engleski tunel – Eurotunnel
Tunel „Eurotunnel“ je željeznički tunel između Engleske i Francuske koji se nalazi ispod kanala La Manche. Gradnja tunela započela je 1988. godine, a otvoren je 1994. godine. Tunel je dugačak 50 km od čega je 39 km ispod razine mora. Tunelski kompleks sastoji se od tri paralelna tunela: dva tunela za željeznički promet i jedan pomoćni tunel koji služi za održavanje i sigurnost. Potrebno je 35 minuta za prolaz tunelom sa jedne na drugu stranu. Kopanje tunela započelo je paralelno, s britanske i francuske obale, s dovršenom gradnjom tunela u sredini. Jedan od najtežih zadataka na projektu Eurotunnel bilo je spajanje tunela na sredini britanske i francuske strane čime su korišteni posebni laseri i oprema za mjerenje.

7. Hooverova brana
Hooverova brana je najveća betonska lučno-gravitacijska brana i derivacijska hidroelektrana na rijeci Colorado na granici između američkih saveznih država Arizone i Nevade. Izgrađena je između 1930. i 1936. godine, čiji preljev ima kapacitet od 11 000 m3/s. Visina brane je 221,4 m, a duljina je 379 m. S branom je izgrađeno i umjetno jezero Mead. U branu je ugrađeno 3,360,000 kubičnih metara betona. Četiri armirano-betonska usisna tornja, smještena iznad brane, preusmjeravaju vodu iz spremnika u ogromne čelične cijevi. Vodu pokreću hidraulične turbine koje uključuju električne generatore ukupne snage od 2.080 megavata.

8. Akvadukt u Sevogiji
Akvadukt u Sevogiji je vodonosna struktura izgrađena bez upotrebe betona, izgrađenog sa od oko 24.000 blokova tamnog Guadarrama granita. Akvadukt nosi vodu 11 milja (17 km) od rijeke Frío do grada Segovia u Španjolskoj. Prvi dio akvadukta sadrži 36 polukružnih lukova. Linija lukova je organizirana na dvije razine, koji drže okvir i osiguravaju građevinu. Na gornjoj razini, lukovi su široki 5,1 metar. Izrađen je na dvije razine, gornji stupovi akvadukta kraći i uži od onih na nižoj razini. Na vrhu konstrukcije nalazi se kanal kroz koji protječe voda.

9. Havajski most Qingdao
Havajski most Qingdao najduži je most na svijetu preko mora. Duljina mosta iznosi 42,5 km, od kojih se gotovo 26 km proteže direktno iznad mora. Nalazi se u Kini i izrađen je od 450.000 tona čelika i 3 milijuna kubičnih metara betona. Pod mostom je tunel, izgrađen na dubini od 81 metra ispod razine mora. Duljina tunela iznosi 9,47 kilometara.

10. Most Golden Gate
Most Golden Gate je najljepši ovješeni most na svijetu s visećim kabelima koji podupiru cestu. Most povezuje zaljev San Francisca i Tihi ocean. Sa tornjevima koji se protežu na 227 m prema nebu i preko 30 m ispod zaljeva, most je pravo inženjersko čudo. Kabeli su raspoređeni vodoravno između dva masivna betonska bloka na svakoj strani mosta, s dodatnim vertikalnim kabelima koji za pričvršćuju glavni kabel na most. Težina vozila pritišće cestu gdje vertikalni kabeli prenose težinu na glavne kabele koja se dalje prenosi na tornjeve i na taj način nose većinu tereta.

