Prvi podmorski kružni tok na svijetu
Farski otoci, slikoviti arhipelag smješten na sjevernom Atlantiku, ne samo da su poznati po svojoj prekrasnoj prirodi, već i po jedinstvenoj atrakciji – prvom podmorskom kružnom toku na svijetu. Ovaj čaroban kružni tok igra ključnu ulogu u oblikovanju okoliša i ekosustava Farskih otoka. Nazvan “Meduza”, ovaj podmorski kružni tok je dobio ime zbog svog oblika koji podsjeća na veliku meduzu ili gljivu.
Farski otoci su arhipelag od 18 planinskih otoka koji se nalaze u Atlantskom oceanu sjeverno od Škotske i 600 km zapadno od Norveške. Otoci čine dio Kraljevine Danske, zajedno s kopnenom Danskom i Grenlandom. Geološki gledano, otoci su izgrađeni tijekom razdoblja visoke vulkanske aktivnosti u paleogenu. Vulkanske naslage izgrađuju više od 900 metara visoke drevne vulkanske stijene koje se izdižu iznad Atlantskog oceana i dosežu dubinu od najmanje 3,5 km ispod razine mora.
Prije nego što su stanovnici Farskih otoka sagradili podmorske tunele i kružni tok, prelazili su kroz izazovne puteve na strmim padinama i planinama te se oslanjali na trajekte kako bi putovali. Kako bi zamjenili putovanje trajektima i cestama po strmim liticama, 1963. godine otvoren je prvi cestovni tunel na Farskim otocima koji je povezivao dva otočna grada. S ciljem poticanja stalne, bolje i brže povezanosti okrenuli su se gradnji mreže podvodnih tunela.
Tako su 2014. godine započeli projekt izgradnje mreže tunela dugog 11,2 km koji povezuje dva najveća otoka na Farskim otocima. Ovo inženjersko čudo sadrži prvi podvodni kružni tok na svijetu, s osvijetljenim, morsko plavim središnjim dijelom. Podvodni kružni tok nalazi se na dubini od 72 metara ispod površine Atlantika i spaja tri cijevi tunela te otoke Streymoy i Eysturoy.
Kružni tok izgleda poput velike meduze u čijem središtu se nalazi divovski osvjetljeni središnji stup od prirodnog kamena, ostavljen tijekom miniranja. Oko stupa se proteže 80-metarska čelična skulptura koja predstavlja figure u realnoj veličini koje se drže za ruke i simboliziraju ideju za zajedničkim radom i udruživanjem stanovnika otoka.
S izgradnjom velikog inženjerskog projekta započeto je 2017. godine kada je tim inženjera proveo prvo bušenje i miniranje tunela. Svi podmorski tuneli na Farskim otocima, uključujući i ovaj s predivnim kružnim tokom, izgrađeni su primjenom metode bušenja i miniranja. Tradicionalna metoda bušenja uključuje bušenje rupa u stijeni, zatim miniranje kako bi se stvorio prostor za cijev tunela. Nakon miniranja, uklanja se iskopani materijal i postavljaju se potpore kako bi se osigurala stabilnost građevine.
Prilikom izgradnje tunela i podmorskog kružnog toka, inženjeri su se suočili s izazovima bušenja i miniranja u stijenama zbog prisutnosti rasjednih zona duž najdubljih dijelova terena. Na Farskim otocima, teren je bio posebno zahtjevan te su se susretali s specifičnim problemima poput velikih nekontroliranih dotoka vode, posebnih uvjeta temeljenja s obzirom na promjenjive uvjete u stijeni, velikim silama koje nameće prirodno okruženje i seizmičkim aktivnostima. Ključno za uspješno rješavanje ovih problema bila je temeljita procjena kvalitete stijenske mase na čeonoj strani tunela, koju su proveli kvalificirani inženjeri. Osim toga, koristila se prskana betonska obloga za potporne konstrukcije koja je imala višestruku ulogu: higroskopska zaštita okolne stijene, sprečavanje pojave bubrenja te visoka nosivost i elastičnost. Zahvaljujući ovim rješenjima i pažljivom planiranju, inženjeri su uspješno prevladali izazove i izgradili stabilan i siguran tunel.
Geološki uvjeti na Farskim otocima dobro su poznati tunelskoj industriji zahvaljujući brojnim projektima provedenim u proteklih 30 godina. Međutim, izgradnja tunela ispod fjordova neizbježno je povezana s većim rizikom i većom neizvjesnošću u usporedbi s kopnenim tunelima. Tipičan program istraživanja lokacije usvojen je i za farske podmorske tunele koji je uključivao: površinsko kartiranje i studije fotografija iz zraka i topografije, bušenje jezgre i ispitivanje tlaka vode u bušotinama, refleksijska i refrakcijska seizmika. Također, kontinuirano praćenje i održavanje tunela igraju ključnu ulogu u osiguravanju dugoročne stabilnosti i funkcionalnosti ovog zahtjevnog infrastrukturnog objekta.
Dok sudionici u prometu gledaju prekrasne ukrase i boje ovog inženjerskog čuda – podmorskog kružnog toka, iza toga stoji veliki inženjerski projekt koji je povezao stručnjake diljem svijeta. Ovaj projekt uspješno je povezao stanovnike Farskih otoka, smanjivši im vrijeme putovanja između gradova. Ovaj zadivljujući arhitektonski dragulj svjedoči o tome da nebo – ili možda morsko dno – nisu granice u svijetu inženjerstva. Ova uspješna izgradnja potvrđuje da je mašta i inovacija jedini pravi limit u ovom području