Osvrt na prošlu godinu – Godina velikih projekata
U kratkom intervju Mirko Grošić, direktor Geotecha daje kratak osvrt na 2019. godinu koja je donijela mnogo uspješnih rezultata u svim aspektima poslovanja.
Kroz nekoliko pitanja saznajte što je bilo najznačajnije u proteklog godini te koji su nam planovi za budućnost…
Kako ste zadovoljni onim što ste napravili u proteklih godinu dana?
Za prethodnu godinu mogu reći da je bila najbolja godina u povijesti poslovanja Geotecha. Rezultati su izvrsni i to u svakom pogledu – financijskom, kadrovskom i stručnom. Sve je to rezultat dugogodišnjeg ulaganja, a pogotovo ulaganja u protekle 3 godine. Ako očekujete dugoročne rezultate onda morate i planirati dugoročna ulaganja, ali isto tako pričekati rezultate i biti strpljivi. Pod dugoročnim rezultatima mislim na rezultate koji su vidljivi nakon 3 i više godina i koji se temelje na pravim, i u današnje vrijeme često zaboravljenim vrijednostima – marljivost, dosljednost, strpljivost, skromnost, jednostavnost, umjerenost. Danas ovih vrijednosti u poslovanju nema mnogo.
U Geotechu se već duže vrijeme osjeti vrlo pozitivna kultura i to je ono što je sada vidljivo kroz rezultate.
Što tvrtku Geotech čini relevantnom tvrtkom na hrvatskom tržištu?
Za Geotech mogu reći da je sada u svojim “najboljim godinama” – 11 godina postojanja tvrtke, 12 zaposlenih, izvrsne reference na velikim, srednjim i malim poslovima, opremljenost softverima, dugogodišnje iskustvo u radu s BIM-om, primjena novih tehnologija, motiviranost, spremnost na nove izazove, financijska stabilnost, suradnja s izuzetnim ključnim kupcima, produktivnost, suradnja sa znanstvenom i nastavnom zajednicom, itd. Ima toga još. Posvetimo se svakom projektu bez obzira da li se radi o velikom infrastrukturnom državnom projektu ili je to izvještaj ili mišljenje za fizičku osobu koja izvodi zid – sve nam je bitno. Zbog svega navedenog Geotech je vrlo konkurentna i ne samo na hrvatskom već i na međunarodnom tržištu.
Koji su vam bili najznačajniji projekti u prošloj godini?
Prošle godine smo radili na velikom broju projekata, teško je izdvojiti neke od njih jer je teško odabrati po kojim ih kriterijima izdvojiti. Postoje projekti koji su financijski vrlo značajni, ali sa stručne strane nisu, nije bilo izazova – problema. S druge strane imali smo projekata koji su bili financijski negativni, ali smo na njima mnogo naučili i testirali sebe kao tim. Neki su vrlo zvučni i poznati itd.
Onako na prvu, to bi bili: istražni radovi na moru i glavni geotehnički projekt za luku Polačište na Korčuli, Infobip kampus, građevna jama Kukuljevićeva u Zagrebu, započeli smo s jednim projektom u Austriji, započeli smo i s istražnim radovima za novu knjižnicu Paromlin, temeljenje i zaštita jama za objekte i infrastrukturu na kompleksu ex Benčić u Rijeci, godišnji ugovori za klizišta i odrone za Hrvatske ceste, Hrvatske Autoceste i Autocestu Rijeka – Zagreb, proveli istražne radove i započeli prijevremeno osiguranje građevne jame za novo skladište JGL, inženjerskogeološko kartiranje za drugi kolnik istarskog ipsilona, Eurospin Poreč, Fužine zaobilaznica, Lesnina u Rijeci.
Jeste li zadovoljni dinamikom i realizacijom projekata?
Da, zadovoljan sam, ali ćemo se truditi da dinamika bude bolja. U poslovanju profit većinom leži u optimizaciji poslovnih procesa, kako ispostaviti kvalitetnu uslugu sa čim manje resursa i u čim kraćem vremenu. Na tome sada intenzivno radimo, a za to je bitna organizacijska struktura. Uz mene posao vode 2 voditelja (Ivan i Franko) koji su zaduženi za internu organizaciju i imaju kompletnu slobodu u vođenju projekata i moje povjerenje. Oni su ključni za dinamiku i realizaciju pojedinih projekata sa svojim timovima. Uveli smo sustav praćenja efikasnosti zaposlenika po pojedinim poslovnim procesima i po projektima i to će biti transparentno svima za daljnju analizu. 12 zaposlenih nije mali broj za specijaliziran projektni ured pa veliki dio posla obavlja i Kristina koja je voditeljica ureda te se potpuno samostalno brine o općim poslovima koji su u današnje vrijeme sve samo ne jednostavni i zanemarivi.
Iako se svijest o geotehnici kao grani građevinarstva pozitivno diže u stručnoj zajednici, još uvijek je mnogo onih koji geotehniku smatraju nužnim zlom. Preskače se, izbjegava, a inženjere geotehničare se zove samo onda kada je problem već nastao i kada je hitno, kada je gradilište već krenulo i svi čekaju na nas da riješimo problem. Često nas zovu na gradilište kada se nešto loše desi, moramo izaći odmah jer svi stoje, dođemo i pogledamo pa idemo na sastanak, nekoliko ljudi gledaju u tebe i čekaju da rješiš problem, ako ne možeš odmah pitaju kada i mole da se požurimo… ovakve situacije su česte, a rješavati inženjerske probleme pod opterećenjem je izazov, ali i pritisak.
Da li ste uveli neke nove tehnologije i programske pakete?
U prošlog godini smo kupili nekoliko novih programskih paketa, a kada bi trebao izdvajati definitivno bi to bio Plaxis 3D – programski paket za 3D modeliranje metodom konačnih elemenata. Cijena programa iznosi 35,000 eura, a sada slijedi period učenja i primjene. Punu funkcionalnost i ovladavanje tim programom očekujemo do kraja godine ili sredinom sljedeće – pod tim mislim na dugoročna ulaganja. To je program koji zbog svoje cijene nije često korišten na međunarodnom tržištu i za kojeg očekujem da će nas bitno izdvojiti od konkurencije i otvoriti nove suradnje na međunarodnom tržištu. Bilo je tu još nekoliko programa za projektiranje i geologiju koje smo uveli u poslovanje. Također, uveli smo i sustav elektronskih računa, kao i novi program za vođenje dijela općeg poslovanja (ponude, računi, narudžbe).
Po čemu se razlikujete od svoje konkurencije?
Ne bavimo se baš konkurencijom i ne proučavamo je previše. Imamo svoj cilj i smjer u koje djelujemo i tome smo se posvetili. Možemo se uspoređivati s konkurencijom po niz kriterija i tražiti gdje smo bolji, a gdje nismo, ali to znači da gledate u prošlost – šta je tko napravio i kako. Nije to bitno. Bitno je ono što dolazi.
Ono po čemu smo sigurno prepoznati to je naš rad na podizanju svijesti o geotehničkom inženjerstvu kao grani unutar građevinarstva – od prve godine poslovanja nam je to jedan od prioriteta. Po ovime mislim na naše sudjelovanje na nastavi (predavanja na građevinskom fakultetu u Rijeci, rad sa studentima, uzimanje studenata na praksu…), predavanja na stručnim kongresima i sajmovima, kontinuirano pisanje blogova koji su sadržajem usmjereni prema arhitektima, inženjerima, studentima i investitorima, sponzorstva i donacije studentskim udrugama i organizacijama.
Opseg i cijenu naših usluga smo od početka poslovanja prilagodili situaciji i klijentu na način da geotehnika nije rezervirana samo za velike projekte već nastojimo pomoći svima pa tako i onima koji grade privatnu kuću pa im treba savjet, a ne samo državnim tvrtkama koje grade kilometre pruga ili željeznica. Ne treba govoriti da su ti mali poslovi često neisplativi, ali to gledamo kao oblik služenja lokalnoj zajednici.
Da li ste otvarali nova radna mjesta u prošloj godini i koliko trenutno imate zaposlenih djelatnika?
Da, prošlu smo godinu zaposlili 4 novih kolega i trenutno nas je 12. Otvaramo natječaj za još jedno radno mjesto. Ako želite kontinuirano i kvalitetno zadovoljavati zahtjeve tržišta nužno je imati kvalitetan kadar, pogotovo za projektiranje gdje se traži sve više i više, a greške se ne opraštaju. Mi idemo u smjeru specijalizacije te se svaki zaposlenik usmjerava u uže područje u kojem je najbolji i koje mu najviše odgovara (razrada nacrta, proračuni, organizacija i vođenje, terenski radovi itd.).
U Geotechu su trenutno zaposlena 3 inženjera geologije što je neophodno za bilo koji veći projekt. Trenutno radimo na nekim poslovima gdje inženjer geologije kontinuirano radi i po 3 mjeseca, ugovaramo još jedan posao gdje će inženjer biti angažiran i više mjeseci i to van ureda. Bez dovoljnog kadra nije moguće kvalitetno odraditi veće poslove, a da ostali dio tvrtke za to vrijeme kontinuirano radi na ostalim projektima i prioritetima.
Preselili ste sjedište tvrtke u nove prostore. Koliko vam novi uredi olakšavaju izvršavanje poslovnih aktivnosti?
Da, preselili smo se na proljeće u nove prostore. Uredili smo nove urede u centru Rijeke i organizirali smo ih na način na koji zaposlenicima najviše odgovara – 2 do 3 zaposlenika po uredu, zajedničke prostorije, kuhinja. Prije izrade projekta uređenja sa svima sam popričao i poslušao zahtjeve i želje te smo u tom smjeru krenuli s uređenjem. Kada smo počeli sređivati urede svi smo imali dojam da će biti previše mjesta, ali kroz par mjeseci su se već popunili sa novim zaposlenicima. Zaposlenici moraju biti zadovoljni na poslu i imati čim bolje uvjete za rad, inače pada produktivnost.
Kakvi su vam planovi za budućnost?
Prošle godine smo imali rast prihoda od 70%, a takva brza ekspanzija je riskantna i opasna. Ekspanzija sa sobom nosi mnoge izazove pa je iste potrebno predvidjeti i adekvatno se pripremiti. Sa povećanjem prihoda, rastu i rashodi, ali često u nejednakom omjeru, pa ćemo se usmjeriti i na praćenje efikasnosti i profitabilnosti po zaposleniku i pojedinom projektu. Krajem prošle godine uveli smo novu aplikaciju za praćenje s kojom smo počeli raditi i već daje rezultate.
Nastaviti ćemo sa ulaganjem u edukaciju zaposlenika te sa savladavanjem i primjenom programskog paketa Plaxis 3D na novim projektima. Iako ćemo za takve 3D proračune u projektima utrošiti više vremena, vjerujem da ćemo uspjeti optimizirati krajnja projektna rješenja i time investitoru donijeti financijske uštede jer što je proračun točniji to su manje rezerve u proračunu, a samim time i manji troškovi izgradnje. Sumnjam, da ćemo u početku ovakve usluge uspjeti naplatiti, ali dugoročno gledano to su dodane vrijednosti poslovanja koja će nas izdvajati od konkurencije.
Nadalje, raditi ćemo i na povećanju izvoza usluga van granica Hrvatske prema Austriji i Njemačkoj što je jedan od naših strateških ciljeva poslovanja. Ulaganja u infrastrukturu u tim zemljama je u porastu, a imaju manjak kvalitetne radne snage te u tome vidimo priliku – ciljamo na cijene usluga koje su niže nego u zapadnim zemljama, ali nešto više od cijena na domaćem tržištu.
Prema svim ekonomskim pokazateljima dugo najavljivana kriza preskače ovu godinu pa s tim optimizmom treba i dalje razvijati poslovanje.