Sanacija nasipa sa kamenom oblogom na državnoj cesti D501
U Primorsko-goranskoj županiji, na državnoj cesti D501, dionici 002, u stacionaži 12+570 km, južno od naselja Križiće, uočena su oštećenja prometnice te nasipa sa kamenom oblogom ispod prometnice visine oko 10,0 m. Oštećenja prometnice manifestirana su u vidu lokalnih slijeganja te slijeganja asfalta, dok su oštećenja nasipa vidljiva u vidu pojave izbočenja, odnosno deformacija kamene obloge izvan vlastite ravnine. Također, na dijelu predmetnog nasipa utvrđeno je ispadanje kamene obloge te nasipa iza nje. Predmetna duljina uočenih oštećenja iznosi oko 60,0 m.

Geotehnički istraživački radovi
Za potrebe izrade projekta sanacije nasipa sa kamenom oblogom proveli smo inženjerskogeološke i geotehničke istraživačke radove koji su se sastojali od:
- Geološke i geotehničke prospekcija terena
- Istraživačkog bušenja
- Inženjerskogeološkog kartiranja terena i determinacija bušaćih jezgri
- Laboratorijskih ispitivanja
- Geofizičkih ispitivanja
- Obrade podataka ranijih istraživanja
U sklopu istraživačkog bušenja, na terenu su izvedene tri istraživačke bušotine, pojedinačnih duljina 20,0 m. Bušotine su poslužile za utvrđivanje geotehničkih značajki lokacije i temeljnog tla. Bušenje se izvodilo s kontinuiranim jezgrovanjem po cijeloj dubini bušotina.

Provedena su geofizička ispitivanja seizmičke refrakcije (MASW) na jednom profila ukupne duljine 51,0 m. Rezultat MASW ispitivanja je prikazan u nastavku:

Obradom istraživačkih radova, izrađen je geotehnički elaborat koji je služio kao podloga za izradu projekta sanacije nasipa sa kamenom oblogom. Uzdužni geotehnički profil je prikazan na slici u nastavku.

Geotehnički profil na lokaciji sastavljen je od tri (3) geotehničke jedinice:
- Geotehnička jedinica 1 – Šljunkovite naslage
- Geotehnička jedinica 2 – Glinovite naslage
- Geotehnička jedinica 3 – Vapnenci
Mjere sanacije
Za potrebu sanacije predviđa se izvedba armiranobetonskih bušenih pilota nazivnog promjera D=600,0 mm na rasteru od oko 2,50×2,50 m, duljine L=8,0 i 10,0 m. Armiranobetonski piloti se izvode od betona razreda tlačne čvrstoće C 30/37 te služe za sprječavanje slijeganja buduće kolničke konstrukcije te kao elementi koji će povećati faktor sigurnosti na globalni slom nasipa ceste.
Predviđa se osiguranje gornje etaže nasipa sa kamenom oblogom ugradnjom čelične nosive mreže i štapnih samobušivih sidara promjera Φ=38,0 mm, minimalne sile pri popuštanju F0.2,k=350,0 kN, duljine L= 9,0 m, na rasteru H x V=2,50 x 2,0 m
Uz navedene radove, predviđena je rekonstrukcija sustava oborinske odvodnje i kolničke konstrukcije na lokaciji.


Kako bi se provjerila uspješnost projektiranih zahvata, predviđa se sistemsko opažanje tijekom izvođenja radova te naknadno u toku eksploatacije. Isto tako, predviđeno je i ispitivanje svih izvedenih pilota kako bi se provjerilo jesu li karakteristike istih u skladu s projektnim zahtjevima.
Predviđena je ugradnja jednog inklinometra duljine L=12,0 m u svrhu praćenja eventualnih daljnih pomaka nasipa. Režim mjerenja u inklinometru je sljedeći:
- jedno mjerenje svaka tri mjeseca u prvih godinu dana nakon izvedbe mjera sanacije (ukupno 4 mjerenja)
- jedno mjerenje svakih šest mjeseci u iduće dvije godine (ukupno 4 mjerenja)
