Sanacija klizišta na državnoj cesti DC6, dionica Jurovski Brod – Dvor
U Karlovačkoj županiji, na državnoj cesti DC6, dionici Jurovski Brod – Dvor, u stacionaži 14+400 km aktivirala su se dva klizišta. Zapadno klizište je aktivirano u ukupnoj širini od oko 65,0 m te zahvaća prometnicu u širini od cca 40,0 m, dok je istočno klizište aktivirano u ukupnoj širini od oko 55,0 m, a zahvaća prometnicu u širini od cca 30,0 m. Oba klizišta su utvrđena na nizbrežnom dijelu prometnice.
Uzrok pojave oba klizišta najvjerojatnije je neadekvatna izvedba drenaže kosine i kolnika prometnice, opterećenje padine vibracijama prometa i nepovoljan nagib padine.

Geotehnički istražni radovi
Za potrebe izrade projekta sanacije klizišta proveli smo inženjerskogeološke i geotehničke istražne radove koji su se sastojali od:
- Geološke i geotehničke prospekcije šireg područja
- Inženjerskogeološkog kartiranja terena
- Istraživačkog bušenja
- Inženjerskogeološkog kartiranja terena i determinacije bušaćih jezgri
- Ispitivanja standardnim prodiranjem (SPT)
- Geofizičkih ispitivanja
- Inklinometarskih ispitivanja
- Laboratorijskih ispitivanja
- Obrade podataka ranijih istraživanja
U sklopu istraživačkog bušenja, na terenu je izvedeno šest istraživačkih bušotina, pojedinačnih duljina 8,0 m (5 bušotina) i 13,0 m (jedna bušotina). U dvije bušotine ugrađene su inklinometarske cijevi te su provedena mjerenja horizontalnih pomaka u tlu kako bi se približno utvrdio položaj klizne plohe na oba klizišta. Inklinometarskim ispitivanjima utvrđeno je da se klizna ploha kod oba klizišta javlja na oko 3,50-4,0 m ispod kote nivelete postojeće prometnice.

Na istraživanom području proveli smo i geofizička ispitivanja seizmičke refrakcije na dva (2) seizmička profila ukupne duljine 100,0 m.
Obradom svih podataka, izradili smo geotehnički elaborat koji je služio kao podloga za daljnji projekt sanacije klizišta. Elaboratom je dobiven uvid u izgled i dimenzije klizne plohe te materijale na lokaciji i njihove karakteristike.


Geotehnički profil na lokaciji sastavljen je od tri (3) geotehničke jedinice; nabačaja (GW – Geotehnička jedinica 1), crvenice (CL-CH – Geotehnička jedinica 2) te visoko do srednje trošnih vapnenaca ( Geotehnička jedinica 3).
Mjere sanacije istočnog klizišta
U sklopu sanacije istočnog klizišta predviđeni su radovi u svrhu povećanja globalne stabilnosti padine u duljini od 40,0 m (od lokalne stac. 13+830,50 do lokalne stac. 13+870,50).
Predviđa se sanacija klizišta izvedbom pilotske stijene od armiranobetonskih bušenih pilota duljine L=10,0 m, nazivnog promjera D=620,0/540,0 mm. Osni razmak pilota iznosi 1,0 m. Piloti se izvode od betona razreda tlačne čvrstoće C 30/37. Iznad pilota je predviđena izvedba armiranobetonske naglavne grede dimenzija 62,0 x 60,0 cm (B x H), također od betona razreda tlačne čvrstoće C 30/37. Uz navedene radove na osiguranju globalne stabilnosti padine, predviđena je i rekonstrukcija sustava oborinske odvodnje na lokaciji klizišta.

Mjere sanacije zapadnog klizišta
U sklopu sanacije zapadnog klizišta predviđeni su radovi u svrhu povećanja globalne stabilnosti padine u duljini od 40,0 m (od lokalne stac. 13+906,00 do lokalne stac. 13+946,00).
Kao i kod istočnog klizišta, predviđa se sanacija istog izvedbom pilotske stijene od armiranobetonskih bušenih pilota duljine L=10,0 m, nazivnog promjera D=620,0/540,0 mm, na osnom razmaku 1,0 m. S obzirom da je u sklopu planirane rekonstrukcije predmetne dionice državne ceste predviđeno proširenje prometnice prema padini, iznad pilota je predviđena izvedba armiranobetonskog potpornog zida visine H=2,80 m, čiji temelj služi u svrhu povezivanja pilota (naglavnica pilota) te pridržanja novog nasipa prometnice. Iza zida je predviđeno nasipavanje kamenog materijala. Uz navedene radove na osiguranju globalne stabilnosti padine, predviđena je i rekonstrukcija sustava oborinske odvodnje na lokaciji klizišta.

Kako bi se provjerila uspješnost projektiranih zahvata, predviđa se sistemsko opažanje tijekom izvođenja radova te naknadno u toku eksploatacije. Isto tako, predviđeno je i ispitivanje svih izvedenih pilota kako bi se provjerilo jesu li karakteristike istih u skladu s projektnim zahtjevima.
Specifičnost ovog projekta sanacije klizišta je ta da smo mjere sanacije morali uskladiti i sa postojećim i sa novo planiranim stanjem prometnice jer je za predmetnu dionicu prethodno izrađen projekt rekonstrukcije. Radovi sanacije oba klizišta izvodit će se sukcesivno sa radovima rekonstrukcije prometnice duž cijele dionice.
