Akreditacija laboratorija po standardu HRN EN ISO/IEC 17025
Međunarodni standard (norma) HRN EN ISO/IEC 17025 utvrđuje opće zahtjeve za ispitne i umjerne laboratorije pomoću kojih oni mogu uspostaviti standardizirani sustav upravljanja i potvrditi svoju osposobljenost za ispitivanja, umjeravanja i uzorkovanja koja provode u svom području rada.
Ovaj standard postavlja zahtjeve za tehničku kompetenciju, upravljanje kvalitetom i sustavno praćenje laboratorijskih aktivnosti. Koristi se za akreditaciju laboratorija čime se osigurava njihova stručnost i pouzdanost u pružanju ispitnih usluga. Primjenjiv je za sve vrste laboratorija, a pomaže im u održavanju kvalitete, te administrativnih i tehničkih poslova.
Hrvatska akreditacijska agencija (HAA) neovisna je i neprofitna javna ustanova koja obavlja poslove nacionalne službe za akreditaciju u Republici Hrvatskoj. Najčešće se laboratoriji upuštaju u primjenu standarda u cilju postizanja statusa akreditiranoga tijela. Kao akreditirani laboratoriji imaju formalni dokaz svoje osposobljenosti koji mogu pokazati kako svojim kupcima, tako i upravnim tijelima u cilju ovlaštenja za provođenje određenih aktivnosti. Akreditacijom laboratorij najlakše može dokazati da ispunjava sve potrebne zahtjeve kvalitete.
Postoje i laboratoriji koji sami radi sebe odluče primjenjivati standard kako bi bili sigurni da je njihov rad prepoznat na tržištu bez obzira na akreditaciju. Iz kojih god se razloga laboratorij odlučio primjenjivati zahtjeve standarda HRN EN ISO/IEC 17025 u svojem radu, prvi korak k ispunjavanju te odluke je da se upozna s tim što sve od njega zahtijeva ovaj standard.
U normi se nalaze zahtjevi koji se odnose na nepristranost laboratorija, upravljanje povjerljivim informacijama, određivanje organizacijske strukture, određivanje odgovornosti i ovlasti osoblja laboratorija, osposobljenost osoblja, čuvanje zapisa o osoblju, korištenje prikladnih prostorija i uvjeta okoliša, upravljanje laboratorijskom opremom, umjeravanje opreme, mjeriteljsku sljedivost, upravljanje vanjskim proizvodima i uslugama, procesni zahtjevi, preispitivanje zahtjeva, ponuda i ugovora, odabir, verifikacija i validacija metoda, provođenje uzorkovanja, rukovanje predmetima koji se ispituju i umjeravaju, upravljanje tehničkim zapisima, procjenjivanje mjerne nesigurnosti, osiguravanje valjanosti rezultata, prikazivanje rezultata, prikazivanje izjava o sukladnosti, upravljanje prigovorima, upravljanje nesukladnim radom, nadzor podataka i upravljanje informacijama, upravljanje dokumentacijom, nadzor zapisa, upravljanje rizicima i prilikama, poboljšavanje, popravne radnje, provođenje unutrašnjih audita i preispitivanje upravljanja koje provodi uprava laboratorija.
Održavanje sustava upravljanja prema zahtjevima norme nije ništa lakše od samoga uspostavljanja sustava jer se tijekom vremena od laboratorija neprekidno očekuju daljnji koraci poboljšavanja i unapređivanja. Osim toga, s vremenom laboratorij sve više prodire u smisao postavljenih zahtjeva i nalazi bolje načine primjene zahtjeva kako bi postigao svoj konačni cilj, a to je pružiti svojem kupcu pouzdanu i točnu informaciju na jasan, transparentan i razumljiv način.